چربیگیر شرط اول برای رستوران و فست فود

چربیگیر شرط اول برای رستوران و فست فود”

فاضلاب و پساب رستوران ها و فست فود ها حاوی بیشترین درصد چربی در بین تمام واحد های صنعتی و خدماتی و تجاری و واحد های مشابه در ایران میباشند.با توجه به این که گروه غذاهای تبخ شده از اصلی ترین غذاهای ما ایرانی ها میباشد لذا روغن نیز به اندازه فروان مورد استفاده قرار گرفته و وارد فاضلاب می شوند.این وارد شدن چربی ها به داخل فاضلاب باعث گرفتگی لوله ها و ایجاد خسارات زیادی در لوله کشی فاضلاب ساختمان میشود.در صورت داشتن چاه جذبی نیز با چسبیدن به دیواره های چاه از قدرت جذب چاه میکاهد و باعث پر شدن چاه می شود.علاوه بر خساراتی که به زیر ساخت های ساختمان وارد می کند زیان های مالی نیز به همراه خواهد داشت.پس بنابه  جمله معروف “پیشگیری بهتر از درمان است” به کارگیری یک چربیگیر ساده در رستوران یا ساختمان ها کافی میباشد.

چربیگیر

چربی گیرها در انواع مختلف (فایبرگلاس – پلی اتیلنی – بتنی)موجود میباشد.اغلب در رستورن های کوچک با ظرفیت خدمات دهی پایین از چربیگیر های فایبرگلاس از نوع زیرسینکی استفاده میکنند که ما هم به بررسی این نوع چربیگیر می پردازیم.

چربیگیر های فایبرگلاس

این نوع چربیگیرها با توجه به مقالات گذشته ما از اجزای مختلفی چون: سبد آشغالگیر – پکینگ – فلنج – بافل – مخزن اولیه – مخزن ثانویه، تشکیل می شود. طریقه ی کار هر یک از اجزای چربیگیر را میتوانید با کیلیک به اینجا مطالعه فرمایید.

از مهمترین موضوعات در استفاده از چربیگیر محل نصب و طریقه ی نصب آن میباشد تا بیشترین بازده را بدهد.از این رو شمارا به خواندن ادامه مطلب دعوت میکنیم.

چربی گیر فایبر گلاس تولیدی شرکت مهندسی کمپ به 2 صورت ذیل قابل نصب و بهره برداری می باشد:

1-نصب به صورت دفنی

2-نصب به صورت سطحی (روی زمین)

در هر دو حالت نصب، اصول و استانداردهایی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آنها مشکلاتی پیش آمده و نمی توان از چربی گیر فایبر گلاس شرکت کمپ بهره برداری کامل و صحیحی داشت. لذا این شرکت در راستای سیاست مشتری مداری و حمایت فنی همه جانبه از مشتری خود اقدام به تدوین این دستورالعمل نموده تا با کاهش و از بین بردن موارد مشکل ساز باعث رضایت مندی بیش از پیش مشتریان گردد.

در اینجا به موارد مهمی که باید در نصب چربی گیر و سپتیک تانکهای فایبر گلاس رعایت گردد اشاره شده است. این دستورالعمل بر پایه استاندارد های جهانی و تجربیات شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی طی سال ها فعالیت در این زمینه و همچنین تجربیات شرکت مهندسی کمپ در اجرای پروژه های خود نوشته شده است و مطمئناً کمک شایانی در جهت اجرای صحیح عملیات نصب و بهره برداری این نوع محصولات خواهد داشت.

1-نصب به صورت دفنی:

در زیر مواردی جهت دفن چربی گیر فایبر گلاس شرکت کمپ در درون زمین آورده شده است:

الف)آماده سازی چاله نصب چربی گیر فایبرگلاس:

از مهم ترین مراحل دفن چربی گیر فایبر گلاس زیرزمینی، آماده سازی چاله نصب قبل از قرار دادن چربی گیر در آن است.

در باره آماده سازی چاله نصب، رعایت موارد زیر ضروری است:

  • چاله باید عاری از قطعه سنگ ها و اشیای سخت با ابعاد بزرگ باشد.
  • حتما باید شیب کف چاله صفر باشد.
  • اگر خاک چاله استحکام لازم جهت تحمل وزن مخزن را داشته باشد، خاک مربوطه متراکم می شود (با تراکم حدود 95%) در غیر این صورت باید از بتن برای کف چاله استفاده کرد.
  • در صورت بتن ریزی کف چاله، باید حداقل بتنی به ارتفاع 15-10 سانتی متر ریخته شود. در احجام بالای چربی گیر، توصیه میگردد بتن با آرماتور مسلح گردد.
  • اطراف چربی گیر نیز دیواره آجری در ابعاد فونداسیون و به ارتفاع حداقل 20 سانتیمتر بلندتر از ارتفاع دستگاه چربی گیر کار شود.

اخطار! در صورت عدم رعایت موارد فوق، خاک زیر چربی گیر دچار نشست شده و باعث آسیب دیدن چربی گیر خواهد شد.

ب)جابه جایی صحیح چربی گیر فایبر گلاس شرکت کمپ:

چربی گیر فایبر گلاس با رعایت اصول لازم در کارخانه بارگیری شده و تحویل مشتری می گردند. لذا لازم است هنگام تخلیه بار و همچنین انتقال چربی گیر به درون چاله و جداسازی آن در چاله حتماً مواردی رعایت شود تا چربی گیر صدمه نبیند. اهم موارد به شرح ذیل می باشند:

  • هنگام بلند کردن چربی گیر از روی وسیله نقلیه، حتماً از جاقلابی های تعبیه شده روی چربی گیر استفاده گردد.
  • هنگام برداشتن چربی گیر از روی وسیله نقلیه و همچنین موقع انتقال آن به درون چاله همیشه تعادل چربی گیر حفظ گردد.

 

ج) وصل کردن اتصالات چربی گیر فایبر گلاس شرکت کمپ:

  • تمامی انشعابات ورودی و خروجی و ونت چربی گیر بعد از جایگذاری چربی گیر در چاله وصل می شوند.

 

در صورت دفن چربی گیر، حتما باید یک سقف مناسب (دال بتنی یا آجری) به ارتفاع حداقل 20 سانتیمتر بالای سطح دستگاه اجرا شود تا رفت و آمد روی دستگاه انجام نشود.

  • وسایل مکانیکی سنگین (مثل لودر و کمپرسی و…) به هیچ وجه بر روی محل دفن چربی گیر حرکت نکنند.
  • اگر قرار است چربی گیر در جایی نصب شود که بار ترافیکی و یا رفت و آمد موجود باشد، می بایست با مشورت مهندسین مشاور تمهیداتی جهت اجرای بتن مسلح روی چربی گیر اتخاذ گردد. ولی در کل توصیه می شود که چربی گیر در جایی نصب شود که حدالامکان بار ترافیکی نداشته باشیم.
  • جهت بازدیدهای دوره ای و نظافت حتما باید موازی با دریچه های چربی گیردریچه های فلزی مطابق تصویر اجرا گردد.

2-نصب به صورت سطحی (روی زمین):

  • محل استقرار چربی گیر حتماً همانند مراحل آماده سازی کف چاله (نصب دفنی )، مهیا گردد.
  • موارد مربوط به جابه جایی نیز مثل موارد قبل رعایت گردد.
  • اگر تسمه هایی جهت حفظ کامل تعادل چربی گیر روی آن انداخته شده و محکم می شوند باید حتماً تسمه ها از جنسی باشند که به سطح چربی گیر صدمه نرسانند.
  • اگر چربی گیر در نواحی گرمسیر مثل جنوب ایران به صورت زمینی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت، سایبانی جهت کاهش حرارت تابیده شده به چربی گیر در نظر گرفته شود.

شرکت مهندسی کمپ با داشتن کادر مهندسی مجرب آمادگی خود را جهت ارائه راهنمایی های بیشتر در این زمینه اعلام می دارد.